نحوه شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری

دعاوی دیوان عدالت اداری دعاوی شهرداری ها

نحوه شکایت از شهرداری ، بسته به مرجع صالح برای رسیدگی به شکایات مطروحه علیه شهرداری متفاوت است .

نحوه شکایت از شهرداری

در واقع نحوه شکایت از شهرداری متأثر از نوع تخلف یا تقصیر شهرداری در معنای عام و شرایط رسیدگی در مرجع صالحه است .

به طور کلی شکایت از سازمان شهرداری ممکن است ناشی از ارتکاب فعل مجرمانه باشد که در اینجا داسرا و دادگاه های کیفری با توجه به کیفری بودن موضوع ، صالح به رسیدگی هستند .

یا اینکه شکایت از شهرداری ناشی از مسائل حقوق مدنی و خصوصی مانند دعاوی قراردادهاست که در اینجا مانند سایر اشخاص ، رسیدگی به موضوع در صلاحیت دادگاه های عمومی حقوقی است .

و یا اینکه شکایت از شهرداری ناشی از اقدامات و تصمیمات شهرداری باشد که ناقض قوانین و مقررات عمومی و مرتبط با شهرداری هاست در اینجا بحث صلاحیت دیوان عدالت اداری مطرح می گردد .

در این مقاله بر مبنای مسامحه نهاد ها و کمیسیون هایی مانند شورای اسلامی شهر و کمیسیون های موضوع قانون شهرداری و دعاوی زمین شهری را به جهت ارتباط موجود بین هر یک از نهادها و مباحث گفته شده و مانند آن با شهرداری ، زیر عنوان نحوه شکایت از شهرداری در دیوان عدالتد اداری، مورد بررسی سطحی قرار می دهیم .

درباره نحوه شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری بایستی توجه نمود که چه موضوع یا اقدام یا تصمیمی مورد ایراد و شکایت شخص شاکی است ؟

آیا مصوبات فراگیر شورای اسلامی شهر یا کمیسیون ماده پنج یا حتی شهرداری مورد تعرض شاکی است یا تخلف شهرداری از قوانین و مقررات است ؟ بدون شک یک وکیل باتجربه در امور شهرداری بر این جزییات واقف است.

چنانچه مصوبات غیر قانونی شهرداری و کمیسیون ها و نهادهای مرتبط با آن مورد شکایت باشند و این مصوبات فراگیر و عمومی باشند ، رسیدگی به موضوع در صلاحیت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری است .

در این باره در پی طرح شکایت ازسوی نگارنده راجع به عوارض کسب و پیشه وکلای دادگستری و نیز  راجع به موضوع بحث برانگیز عوارض تغییر کاربری دو رأی ابطالی صادر شده که مطالعه آنها خالی از فایده نیست.

چنانچه مصوبه مورد شکایت مربوط به شخص معینی باشد و جنبه عمومی نداشته باشد رسیدگی به موضوع در صلاحیت شعب دیوان عدالت ادری است .

نحوه شکایت از شهرداری

راجع به شکایت از اقدامات و تصمیمات شهرداری مانند خودداری از صدور پروانه ساختمانی، دعاوی مانند ابطال پروانه ساختمانی ، ابطال تملک اراضی و، احراز وقوع تخلف شهرداری نیز بایستی طی دادخواستی خطاب یه ریاست دیوان،شکایت را تقدیم داشت و این شکایات به شعب دیوان عدالت ادرای ارجاع می گردد.

همین طور است شکایت از آرای کمیسیون های موضوع قانون شهرداری مانند کمیسیون های موضوع مواد ۱۰۰ و ۷۷ و کمیسیون موضوع بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری که در شعب دیوان عدالت اداری رسیدگی می شوند . آرای شعب دیوان عدالت اداری ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در شعب تجدید نظر دیوان می باشد .

رسیدگی در دیوان عدالت ادرای غیر حضوری و صرفاً بر اساس دادخواست و دفاعیات طرف دعوی انجام می گیرد .

چنانچه نیاز به اخذ توضیح باشد شعبه دیوان می تواند شاکی یا نماینده متشاکی را برای ادای توضیح احضار نماید .

دادخواست هایی که مربوط به شعب دیوان می باشد به تعداد خواندگان بعلاوه یک نسخه تقدیم می گردد و بایستی هزینه دادرسی پرداخت شود . و مانند سایر دعاوی نیاز به ذی نفع بودن شاکی است .

ولی در مورد شکایت از مصوبات غیر قانونی ، پرداخت هزینه دادرسی  و شرط ذی نفع بودن لازم نیست .

رسیدگی دیوان به آرای کمیسیون های شهرداری صرفاً از جهت بررسی نقض قوانین و مقررات است .

برای نمونه اگر دیوان جریمه را خلاف قانون یا بالاتر از ضریب قانونی تشخیص دهد ، ضمن نقض رأی کمیسیون و تذکر تعیین جریمه غیرعادلانه یا فراتر از ضریب به کمیسیون صادر کننده رأی ، پرونده را دعوت می گردد.

کمیسیون مربوطه باید طبق استدلال و دستور دیوان ، رسیدگی و رأی جدیدی صادر نماید.

اگر شاکی مجدداً به این رأی معترض باشد به رأی جدید نیز شکایت نموده و موضوع مجدداً در دیوان مطرح می شود . چنانچه دیوان رأی دوم را نیز خلاف قانون تشخیص دهد ، این بار در ماهیت رأی صادر می نماید .

صدور رأی در ماهیت اقتضای آن را دارد که مثلاً در فرض بالا ، جریمه را بر اساس ضریب قانونی تعیین و مبالغ سنگین و غیر قانونی جریمه را کاهش دهد .

در مورد ابطال مصوبات غیر قانونی شهرداری ها و نهادهای مرتبط نیز بایستی متذکر شد که مفاد آرای ابطال هیأت عمومی دیوان عدالت اداری برای همه نهاد ها و سازمان ها مربوط و شعب دیوان عدالت اداری الزامی است .

در تمامی موارد فوق طرح صحیح دعوی توسط یک وکیل متخصص دیوان عدالت ادرای که بر موضوع نحوه شکایت از شهرداری آگاه است، بی گمان بر نتیجه کار تأثیر مستقیم دارد .

دعاوی و پرونده های کمیسیون های شهرداری ،تفکیک اراضی شهری،تملک های مربوط به قوانین اراضی و زمین شهری و شکایت از مصوبات کمیسیون ماده پنج ( طرح تفصیلی ) و شوراهای اسلامی شهرها ، مهمترین دعاوی مرتبط با شهرداری ها در دیوان عدالت اداری می باشند .

 

12 دیدگاه

  1. دهقان

    با سلام
    ملک مجور با سطح اشغال بیش از ۶۰ درصد و در حدود ۱۰۰ درصد اقدام به ساخت کرده .بنده دو بار طی ۴ روز از شهرداری خواست کتبی رسیدگی کردم ولی احتمال میدم بعلت تبانی عوامل شهرداری با مالک رسیدگی به شکایت بنده انجام نمیشه.
    برای شکایت قضای به کجا مراجعه کنم.؟
    دیوان ادری یا دادسرای عمومی؟
    تشکر

    • سلام بر شما
      اگه بر خلاف پروانه ساخت و سازی رخ داده،به شهرداری مراجعه و پیگیر ارجاع تخلف به کمیسیون ماده صد شوید ولی اگر پروانه صادره خلاف ضوابط طرح تفصیلی هست،دعوی ابطال پروانه را با مشورت وکیل در دیوان عدالت اداری مطرح نمایید.

  2. naser

    باسلام خسته نباشید .بنده یک قطعه زمین درشهرستان بهارستان دارم که ازسال ۹۹موفق به گرفتن جواز نشده ام بنده هرسری باآقای شهردار درملاقات عمومی برای کسب جواز دیدار کرده و در مورد جواز صحبت کردم که در جواب به بنده گفته شده که زمینهای فوق دارای بدهی سرانه میباشد و از گرفتن جواز ملک مسکونی خود منع کرده در صورتی که در همان زمینها در عین حال در حال ساختن پروژهای سنگین میباشند و صاحب پروژه ها صاحب کارخانه… میباشد بنده همین مورد رو به شهردار گفته ام و در جواب گفته که توهم میتونی برو بساز الان کاش میشد عکسهایی که درحال ساخت هستن رو براتون بفرستم نگاه کنید تو روز روشن دارن قانون رو زیرپامیذارن بعد به مامیگن بدهی سرانه داره این چه جور قانونیه که فقط باید ماضعیف ها به اون عمل کنیم؟ در ضمن بنده به خاطر همین موضوع بارئیس شورای منطقه شهرستان بهرستان و فرمانداربهارستان و شورای عالی استانها مطرح کردم هیچ کدوم کاری نکردن متاسفانه .

    • سلام بر شما- سوال و منظور جنابعالی برای بنده مفهوم نیست با این حال چنانچه ملک شما مشمول پرداخت قدرالسهم شهرداری از افراز و تفکیک موضوع ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری است،پرداخت قدرالسهم چه به صورتی قسمتی از عین ملک و چه به صورت بهای آن جزو مقررات قانونی است و گریزی از آن نیست و الا اگر ماهیت سرانه مورد ادعای شهرداری آن دسته از عوارضی است که هیات عمومی دیوان عدالت اداری حکم بر ابطال آنها صادر نموده و این عوارض به عنوان دیگری مورد تصویب شورای اسلامی شهر قرار گرفته است، بهتر است دعوی ابطال عوارض مورد نظر مطرح گردد.
      طبیعتاً هر شخص متعارف و قانونمندی مخالف تبعیض در اجرای قانون و برخوردهای دو گانه است ولیکن قانوناً نمی توان با قیاس از برخوردهای غیرقانونی برای خود حقی قائل شویم که قانون آن را محترم نشمرده است.هر چند که تبعیض ناروا موجب دلسردی مردم و بی اعتمادی آنها به شهرداری خواهد شد.

  3. وحید

    با عرض سلام و خسته نباشید جناب فریدنی

    پدر اینجانب صاحب یک ساختمان مسکونی دوطبقه در شهرستان دورود هست که زیر دوطبقه ساختمان یک مغازه تجاری و یک زیر زمین می باشد.

    کمیسیون ماده ۱۰۰ رای بدوی را بدون هیچگونه انجام متراژی و سر از خود صادر کرد و مبلغ گزاف ۳۵۰ میلیون تومان جریمه ساخت و تراکم و پارکینگ زد.(ساختمان را بدون جواز ساخت فکرکنم محاسبه کردن سراز خود)

    بعداز واریز ۱۰ میلیون تومان معاون شهرداری دورود اجازه به اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ (رای بدوی ) با زور و التماس شورای شهر انجام شد و مبلغ تجدیدنظر ماده صد به ۱۷۵ میلیون رسید.

    در این رای زیر زمین را هم تجاری محسوب کرده اند در صورتی که تجاری نیست،در این رای برای هر واحد ۱۴۰ متری دو پارکینگ جریمه کرده اند که وقتی از مسئول ماده ۱۰۰ پرسیدم چرا برای هر واحد ۲ پارکینگ طلب کردید گفت متراژبیشتر از ۱۵۰ متر هست که من مدعی هستم ۱۴۰ متر هر واحد می باشد.و می گویند رای تجدیدنظر صادر شده و شما دیگر نمی توانید اعتراض کنید.

    لطف کنید بفرمایید برای اعتراض به دیوان عدالت اداری چه چیزی زمینه پرونده کنیم که رای تجدیدنظر نقض بشود و جریمه اصلی به زیر ۴۰ میلیون برسد.

    با سپاس فراوان ممنون از پاسخ شما.

    • سلام بر شما
      مسئله، مفصل و طبیعتاً پاسخ دهی به آن نیز زمان بر هست ولی اجمالاً-ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ رای تجدیدنظر ماده ۱۰۰ می بایست در دیوان عدالت اداری شکایت طرح کنید.(ثبت شکایت توسط دفاتر خدمات قضایی شهر محل اقامت یا هر دفتر قضایی دیگر میسر است)ترجیحاً به خواسته صدور دستور موقت مبنی بر توقف اجرای رای( که در رویه کاملاً قابل انتقادی در مورد جریمه ها معمولاً دستور موقت را نمی پذیرند) و نقض رای کمیسیون ماده صد.شکایت به طرفیت شهرداری درود مطرح می گردد.در مورد جرایم و ضرایب آنها باید به ارزش ساختمان و موقعیت آن توجه نمایند طبق تبصره های ماده ۱۰۰ قانون شهرداری.اینکه مبلغی اخذ نموده اند تا به اعتراض شما در کمیسیون هم عرض ماده صد ( که مسامحتاً کمیسیون تجدیدنظر ماده صد خوانده می شود) رسیدگی کنند!! خلاف قانون هست. در دادخواست حتماً به این موضوع بپردازید.پارکینگ ها هم بایستی به تعداد واحدها باشد و سایر جزییات که بیش از این فرصت توضیح نیست موفق باشید.

  4. ژیار

    سلام ،یه زمین۳۰۰متری که حاشیه شهرستان است البته جای مناسب برای سرمایه گذاری است داریم که شهرداری مجوز و کاربری نمیدن البته چند ساختمان تجاری و مسکونی انجا درست شده ولی به ما که چند نفری میشیم کاربری نمیدن ،از کجای تهران از خود رییس شهرداری تا کارمندش شکایت کنم ؟
    ممنون میشم جواب بدید

    • سلام
      باید در طرح های شهری و بویژه در طرح تفصیلی،کاربری و شرایط ساخت و ساز مورد نظر شما فراهم باشه و الا نمیشه شهرداری رو در این باره الزام کرد.تعیین و تغییر کاربری ارتباطی با شهرداری نداره…بهتره از طریق اداره کل مسکن و شهرسازی متقاضی تغییرات مورد نظر شوید و یا از طریق توافق با شهرداری و با مجوز تغییر کاربری کمیسیون ماده پنج

  5. حسین

    سلام طبق قانون تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگر ،شهرداری باید من رو هم تبدیل وضعیت میکرد ولی متاسفانه دارند اذیت میکنند و نمیخوان زیر بار برن.کجا وچطور شکایت کنم؟

  6. سیروس

    سلام و عرض ادب،بنده ملک ویلایی با قدمت ۴۵ ساله در شهر جدید پیربازار از توابع شهرستان رشت دارم،تا سال قبل این محدوده جزو روستا بوده و دهیاری داشت،الان شهر شده و شهرداری دارد.برای خانه ویلایی که کنار جاده اصلی است درخواست پروانه تعمیرات دادم بعد از ۵ ماه پیگیری گفتن باید حریم راه برای ملک شما از اداره راهداری استعلام بشه ۲ ماه پیگیری کردم اداره راهداری حریم ملک بنده را اعلام نمود با توجه به وضعیت موجود ۱۷/۵ متر از اکس جاده ،حال که استعلام را بردم شهرداری ،از من قبول نمی کنن و میگن نمی تونیم بهت پروانه تعمیرات بدیم اگر هم بدیم حریم ۲۷/۵ باید رعایت بشه.متراژ کل ملک ۱۶۷ متر که بعد از حریم ۱۷/۵ ۱۵۰ متر می ماند و اما بعد از حریم ۲۷/۵ فقط ۳۰ متر میماند،
    به کی و کجا باید مراجعه بکنم؟ مگر شهرداری متولی صدور پروانه نیست؟ آیا گرفتن پروانه تعمیرات غیر قانونی هستش؟ تمام شهرداری ها پروانه ساخت و تعمیرات صادر میکنن.اما نمیدانم چرا در این شهر جدید قانون فرق داره😔😔

ارسال پاسخ

*