قانون تفکیک اراضی شهری و روش تفکیک زمین: هزینه تفکیک زمین و حد نصاب تفکیک

دعاوی حقوقی دعاوی دیوان عدالت اداری دعاوی شهرداری ها دعاوی ملکی

در مورد قانون تفکیک اراضی شهری و روش تفکیک زمین در محدوده شهرها و اینکه حداکثر متراژ تفکیک زمین در شهرها و و نیز هزینه تفکیک زمین های واقع در محدوده و حریم شهر و آنچه از آن به عنوان قدرالسهم شهرداری از تفکیک زمین یاد می شود، سوألات متعددی مطرح است.

برای شرح اجمالی بر قانون تفکیک اراضی شهری و روش تفکیک زمین در شهرها در قالب طرح چند سوأل تلاش نموده ایم از منظر حقوقی و از دیدگاه یک وکیل با تجربه در امور شهرداری (مسعود فریدنی وکیل پایه یک دادگستری) موضوع را ارائه نماییم:

پرسش های مرتبط با موضوع از این قرارند:

۱- قانون تفکیک اراضی شهری و روش تفکیک زمین بر اساس قوانین جاری کشور چیست؟

در حال حاضر ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری مصوب ۲۸/۱/۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی مهمترین قانون مربوط به تفکیک اراضی شهری است.

در این ماده قانونی در نهایت در ازای ارزش افزوده ناشی از تفکیک و افراز ،درصدی از زمین یا بهای آن که از آن به عنوان قدرالسهم شهرداری از تفکیک و افراز زمین یاد می شود برای شهرداری در نظر گرفته شده است.

البته ضمن ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری به عنوان مهمترین قانون راجع به تفکیک و افراز زمین های شهری،به لزوم مراعات قوانین دیگری مانند قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها و قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی تصریح شده است که همه مراجع قانونی می بایست در موقع تفکیک و افراز مفاد آنها را لحاظ نمایند.

سوأل: روش تفکیک زمین در شهرها چگونه است؟

پاسخ به این سوأل بستگی به این موضوع دارد که عمل تفکیک یا افراز در اداره ثبت و اسناد املاک محل وقوع ملک درخواست شود یا در دادگاه.

باید دانست با توجه به قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب سال ۱۳۵۷ در مورد املاک مشاعی که جریان ثبتی آنها خاتمه یافته است خواه در دفتر املاک ثبت شده باشند یا خیر؛ رسیدگی به درخواست افراز با اداره ثبت محل است.

نکته: اگر بین مالکان مشاعی املاک پیش گفته فرد محجور یا غایبی باشد، رسیدگی به درخواست افراز با دادگاه است، همچنین در مورد املاک مشابهی که موضوع دعوی تقسیم ترکه هستند، دادگاه صلاحیتدار به موضوع افراز رسیدگی می نماید.

پس در مورد افراز  حسب مورد مرجع رسیدگی به درخواست افراز یا اداره ثبت می باشد و یا دادگاه صلاحیتدار.

ولی در مورد تفکیک، چون موضوع صرفاً اداری است به نظر می رسد جز در مواردی که طرفین تعهدی برای تفکیک ملک ننموده باشند، موضوع تفکیک و انجام تفکیک، در صلاحیت اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک می باشد.

سوأل دیگر: نقش شهرداری در تفکیک اراضی شهری چیست؟

شهرداری نهاد اداره کننده شهر بر اساس مصوبات مراجع قانونی مانند شورای عالی شهرسازی و معماری ،کمیسیون ماده پنج و شورای اسلامی شهر است.

بنابراین در موضوع خطیر تفکیک و افراز که تحت تأثیر کامل اسناد و نقشه های مهم شهری مانند طرح تفصیلی و طرح جامع شهر قرار دارد، شهرداری نقشی تعیین کننده دارد.

بیشتر بدانید: مرجع تصویب طرح تفصیلی چیست؟

به این توضیح که نقشه تفکیک یا افراز ابرازی از سوی مالک بایستی توسط شهرداری تأیید شود.

ملاک عمل شهرداری برای تأیید با عدم تأثیر نقشه و تفکیک یا افراز ملک مورد درخواست مالک، مفاد و مندرجات طرح های جامع شهر و آخرین طرح تفصیلی می باشد.

پس اگر شهرداری نقشه تفکیک یا افراز را تأیید نماید، حسب مورد اداره ثبت و دادگاه، تفکیک و افراز را مطابق نقشه تأیید شده توسط شهرداری، اجرا می نمایند.

توضیح تکمیلی: هر چند در ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری افراز و تفکیک دو کنار هم به کار برده شده اند، اما این دو مفهوم حقوقی-ثبتی تفاوت وجود دارد.

 توضیح اینکه در افراز، لزوماً با حالت اشاعه و ملک مشاعی مواجه هستیم یعنی اینکه یک ملک دارای چند مالک است آن هم به صورت سهام مشاعی. مثلا شش دانگ یک پلاک ثبتی بین سه نفر به ازای هر نفر دو سهم مشاع مشترک است.در اشاعه، سهام مالکین درهم تنیده و مخلوط است.

اما در تفکیک، صرفاً بحث کوچک کردن قطعات مطرح است و ممکن است مالک ملک مورد تفکیک یک نفر باشد یا چند نفر و حتی ممکن است ملک مشاعی به قطعات کوچک تر تفکیک شود و همچنان مالکیت مشاعی باقی بماند.

۲- روش تفکیک زمین در فرض خودداری شهرداری از انجام وظایف خود، چگونه است؟

مطابق ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری، شهرداری محل باید ظرف سه ماه از تاریخ ارائه نقشه تهیه شده توسط مالک که برای تفکیک یا افراز تقدیم شهرداری می نماید؛ پس از کسر سطوح لازم برای معابر و قدرالسهم شهرداری مربوط به خدمات عمومی، تأیید و به مالک ابلاغ نماید.

بدیهی است که احتمال دارد شهرداری نقشه تفکیکی یا افرازی را تأیید ننماید ولی باید ظرف مدت سه ماه نظر خود را در این مورد، نفیاً یا اثباتاً به مالک ابلاغ نماید.

اگر نقشه ابرازی مالک تأیید گردد دادگاه یا اداره ثبت، تفکیک یا افراز را طبق نقشه تأیید شده توسط شهرداری، انجام خواهند داد. اگر ظرف سه ماه مذکور، به مالک ابلاغ شود که نقشه ابرازی او مورد تأیید نیست، مالک بایستی ایرادات شهرداری را برطرف و با رعایت منویات شهرداری، نقشه تفکیکی یا افرازی را ارائه نماید.

سوال: اگر مالک مدعی عدم تایید نقشه توسط شهردار ی بدون توجیج فنی و حقوقی باشد،راه کار حقوقی چیست؟

به نظر می رسد در این فرض می توان علیه شهرداری در دیوان عدالت اداری شکایت نمود.هر چند که با توجه به فنی و مهندسی بودن ضوابط تفکیک و افراز زمین های شهری،بایستی به ایرادات شهرداری توجه نمود و با هر پاسخ منفی شهرداری در قبال نقشه ابرازی مالک،شهرداری را متخلف تلقی ننمود.

سوأل دیگر: نتیجه عدم تعیین شهرداری در مهلت سه ماهه چیست؟

در این باره طبق ماده ۱۰۱ اصلاحی قانونی شهرداری، مالک می تواند راساً تقاضای تفکیک یا افراز را به دادگاه تسلیم نماید. دادگاه نیز با لحاظ حداکثر نصابهای مقرر در خصوص معابر، شوارع و سرانه های عمومی با اخذ نظر کمیسیون ماده ۵ به موضوع رسیدگی و تصمیم گیری می کند.

اگر کمیسیون ماده ۵ نیز ظرف حداکثر دو ماه از تاریخ وصول استعلام دادگاه، جوابیه ای به دادگاه ارسال ندارد، شعبه رسیدگی کننده دادگاه بر اساس طرح جامع و تفصیلی شهر مربوطه و ضوابط و مقررات به موضوع رسیدگی و در مورد تفکیک یا افراز رأی مقتضی صادر می نماید.

بنابراین مرجع رسیدگی به دعوی شکایت از شهرداری بابت عدم تعیین تکلیف و اعلام نظر درباره نقشه ابرازی مالک برای افراز یا تفکیک دادگاه حقوقی محل وقوع ملک می باشد.

۳- منظور از حدنصاب تفکیک اراضی شهری چیست؟

مطابق ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری، دادگاه و شهرداری و طبیعتاً مالک (در موقع ارائه و تنظیم نقشه تفکیکی یا افرازی) بایستی حد نصاب تفکیک اراضی شهر را رعایت نمایند.

منظور از حد نصاب تفکیک اراضی شهری چیست؟

منظور از حد نصاب تفکیک آن است که حداقل متراژ تفکیک زمین در محدوده و حریم شهرها چقدر است؟

این حد نصابها معمولاً در طرح های تفصیلی شهرها معین شده و سرلوحه اقدامات اداری و قضایی نهادهایی مانند شهرداری و دادگستری هستند.

بیشتر بدانید: مرجع رسیدگی به شکایت از طرح تفصیلی چیست؟

مثلاً ممکن است  در کلان شهرها حداقل متراژ تفکیک زمین ۵۰۰ متر مربع و در شهر کوچک تر۲۰۰ متر مربع باشد.

حد نصاب تفکیک اراضی شهری موضوعی است فنی و مرتبط با اصول شهرسازی که با در نظر گرفتن سیاست های کلان شهرسازی و شهری توسط مراجعی مانند شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و کمیسیون ماده ۵ تعیین می گردد.

مطلب مرتبط: منظور از طرح جامع شهر چیست و چه کاربردی دارد؟

۴- سهم شهرداری از افراز و تفکیک زمین در شهرها

اشاره شد که تأیید نقشه ابرازی مالک با کسر قدرالسهم شهرداری انجام می پذیرد. در واقع علت اصلی اصلاح ماده ۱۰۱ قانون شهرداری نیز تعیین قدرالسهمی برای شهرداری در موقع تفکیک و افراز اراضی شهری بوده است.

 مستند اصلی سهم شهرداری از تفکیک و افراز زمین های شهری، تبصره های ۴ و۳ ماده مذکور هستند که تصریح داشته اند:

تبصره۳ـ در اراضی با مساحت بیشتر از پانصد مترمربع که دارای سند ششدانگ است شهرداری برای تأمین سرانه فضای عمومی و خدماتی تا سقف بیست و پنج درصد (۲۵٪) و برای تأمین اراضی موردنیاز احداث شوارع و معابر عمومی شهر در اثر تفکیک و افراز این اراضی مطابق با طرح جامع و تفصیلی با توجه به ارزش افزوده ایجادشده از عمل تفکیک برای مالک، تا بیست و پنج درصد (۲۵٪) از باقیمانده اراضی را دریافت می‌نماید. شهرداری مجاز است با توافق مالک قدرالسهم مذکور را براساس قیمت روز زمین طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری دریافت نماید.

تبصره۴ـ کلیه اراضی حاصل از تبصره (۳) و معابر و شوارع عمومی و اراضی خدماتی که در اثر تفکیک و افراز و صدور سند مالکیت ایجاد می‌شود، متعلق به شهرداری است و شهرداری در قبال آن هیچ ‌وجهی به صاحب ملک پرداخت نخواهدکرد.

در مواردی که امکان تأمین انواع سرانه، شوارع و معابر از زمین موردتفکیک و افراز میسر نباشد، شهرداری می‌تواند با تصویب شورای اسلامی شهر معادل قیمت آن را به نرخ کارشناسی دریافت نماید.

در واقع سهم شهرداری در ازای تفکیک زمین ،مهمترین هزینه تفکیک زمین و افراز آن در محدوده و حریم شهرها می باشد:

نکته تکمیلی: ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری و بویژه بحث تعلق گرفتن قسمتی از ملک یا بهای آن بابت سهم شهرداری از افراز و تفکیک از نظر قلمرو مکانی شامل محدوده و حریم شهرها می گردد.

محدوده و حریم شهر در مواد یک و دو قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها مصوب ۱۴/۱۰/۱۳۸۴ چنین تعریف شده اند:

ماده ۱ – محدوده شهر عبارت است از حد کالبدی موجود شهر و توسعه آتی در دوره طرح جامع و تا تهیه طرح مذکور در طرح هادی شهر که ضوابط و مقررات شهر سازی در آن لازم الاجراء میباشد.

شهرداریها علاوه بر اجرای طرحهای عمرانی از جمله احداث و توسعه معابر و تأمین خدمات شهری و تأسیسات زیربنایی در چارچوب وظایف قانونی خود کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تأسیسات و سایر اقدامات مربوط به توسعه و عمران در داخل محدوده شهر را نیز به عهده دارند.

ماده ۲ – حریم شهر عبارت است از قسمتی از اراضی بلافصل پیرامون محدوده شهر که نظارت و کنترل شهرداری در آن ضرورت دارد و از مرز تقسیمات کشوری شهرستان و بخش مربوط تجاوز ننماید.

توجه ویژه: معمولاً راجع به میزان سهم شهرداری از تفکیک  اراضی شهری و نیز خودداری شهرداری از ارائه پاسخ های اداری و قضایی در مورد املاک و اراضی که شهرداری مدعی بدهکار بودن آنها بابت تفکیک و افراز است و مسائل مشابه، شکایات زیادی مطرح می گردد که بهتر است در هر مورد از خدمات وکیل متخصص در امور و دعاوی شهرداری استفاده گردد.

۵- عوارض تفکیک اراضی با کاربری مسکونی، تجاری و…

 بیان شدکه بحث، راجع است به قانون تفکیک اراضی شهری در روش تفکیک زمین در شهرها؛ سوأل اینکه بحث عوارض تفکیک اراضی که قاعدتاً بایستی مصوبه شورای شهر باشد چه ارتباطی با قانون ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری دارد.

در ماده ۱۰۱ ترتیبات وتشریفات و ضوابط و افراز زمین در شهرها بیان شده است. آیا با این وجود مصوب شورای شهر نیز می تواند مستند دریافت هزینه تفکیک زمین یا افراز آن باشد؟

به نظر ما تنها در حالتی که مصوبه شورای شهر در بردارنده و تأکید کننده چیزی بیش از مفاد ماده ۱۰۱ بویژه در موضوع هزینه تفکیک و افراز اراضی نباشد، ایراد قانونی بر آن وارد نیست.

اما بعید است که شورای شهر از تصویب تعرفه عوارض تفکیک اراضی با کاربری مسکونی یا هر کاربری دیگری، تنها در مقام تأکید بر اجرای مفاد ماده ۱۰۱ برآید!!

لذا چنانچه توسط شورای شهر یا هر نهاد دیگری مانند کمیسیون ماده ۵ هرگونه هزینه تفکیک زمین بیشتری جهت افراز یا تفکیک اراضی اشخاص علاوه بر آنچه که در ماده ۱۰۱ از آن به عنوان سهم شهرداری یاد شده است، وضع و توسط شهرداری مربوطه مطالبه شود، غیر قانونی است و بایستی با طرح دعوی مناسب و صحیح در دیوان عدالت اداری در قبال آن دادخواهی نمود.

آنچه بیان شد توضیح مختصری است بر موضوعات مهمی مانند قانون تفکیک اراضی شهری و روش تفکیک زمین در شهرها ، منظور از هزینه تفکیک زمین و افراز زمین در شهرها و نقد عوارض تفکیک اراضی با کاربری های مختلف؛ که توسط مسعود فریدنی (وکیل پایه یک دادگستری) تدوین گردیده است.

 

خدمات وکیل امور و دعاوی شهرداری

این دفتر در خصوص ارائه مشاوره،تنظیم دادخواست و لایحه دفاعیه و اعلام وکالت در دیوان عدالت اداری راجع به مسائل مرتبط با این پست از جمله اعتراض به قدرالسهم مورد ادعای شهرداری(اعم از اینکه راجع به اصل یا میزان آن باشد)،اعتراض به رای کمیسیون ماده ۷۷،شکایت از شهرداری بابت صدور پروانه به بهانه نپرداختن قدرالسهم تفکیک و افراز(در جایی که ادعای شهرداری وارد نیست) و سایر دعاوی شهرداری در دیوان عدالت اداری مانند شکایت از رای کمیسیون ماده ۱۰۰،کمیسیون ماده ۵ و مصوبات کمیسیون اخیر و شورای شهر و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، آماده ارائه خدمت به هموطنان از سراسر کشور است.

موکلین ساکن در شهرستان ها بدون الزام به حضور در دفتر وکالت می توانند به وکیل دادگستری در مورد دعاوی پیش گفته اعطاء وکالت نمایند.تلفن تماس:۰۹۱۲۳۹۷۸۱۱۷

لطفاً در موقع استفاده از مطالب، نشانی اینترنتی و نام نویسنده را درج نمایید.

از ارائه مشاوره رایگان معذوریم.

نویسنده: مسعود فریدنی

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

11 دیدگاه

  1. عبدالرحمن

    سلام علیکم.

    زمینی به وسعت ۴۰۰۰ متر بین چندین نفر تقسیم شده است . سهمی ۱۰۰ متری را مالک هستیم که عرض و طول و محل آن طبق نقشه ای بین تمام مالکان مورد توافق است. تعدادی از مالکان اقدام به ساخت بنا کرده اند و شهر داری بهدآنها مجوز ساخت داده است ولی چون متراژ ما کمتر از ۲۰۰ است مجوز ساخت نمیدهند.

    آیا مجوز ساخت فقط به آدمهای پولدار که قدر سهم بیشتری میخرند تعلق میگیرد ؟ چرا افرادی با توان مالی کمتر باید از مجوز ساخت محروم شوند؟

    لطفا جهت شکایت از شهرداری یا راه اخذ مجوز ساخت مشاوره ارائه بفرمایید

    • سلام
      با توجه به اینکه در شهرها برای تفکیک و افراز ،حداقل حد نصاب تفکیکی معین شده است و ملک شما کمتر از حد نصاب تفکیکی است بنابراین ایرادی بر برخورد شهرداری وارد نیست.به نظرم با املاک مجاور شریک شوید و ملک را تجمیع نمایید یا بفروشید…

  2. مجید وزیرپور

    با عرض سلام و خسته نباشید
    در ابتدا تشکر بابت توضیحات شما
    پدر بنده مالک یک باب منزل به متراژ ۳۶۰ متر مربع (طول ۳۰ و عرض ۱۲) می باشد، چند سال قبل در زمان تکمیل و اصلاحات خانه، منزل به دو قسمت ۲۴۰ و ۱۲۰ متر مربع تقسیم شد که هر کدام یک باب منزل جداگانه را شامل میشود. در حال حاضر پدرم قصد دارند خانه کوچکتر را به بنده واگذار کنند و از اداره ثبت و شهرداری استعلام گرفتیم که پاسخ های زیر را دادند:
    ۱٫ امکان انتقال بخشی از زمین مطابق قانون به فرزند امکانپذیر نمیباشد و باید به نام شخص دیگری شود
    ۲٫ در مرحله اول امکان تفکیک سند از طریق ماده ۱۴۷ و بدون رجوع به شهرداری امکانپذیر میباشد ولی در صورتی که مالک جدید بخواهد سند را به فرد دیگری منتقل کند باید هزینه تفکیک شهرداری را بپردازد
    ۳٫ هزینه تفکیک شهرداری را بدون اشاره به قانون خاصی یک مبلغی بیان کردند که نحوه محاسبه رو متوجه نشدیم چطوره و چیزی حدود ۱۷ درصد ارزش کل زمین (۳۶۰ متر مربع) می شود

    با این تواصیف میخاستم بدونم این اطلاعات که بهمون دادند درسته؟ و با توجه به توضیحات و مطالب شما، آیا این هزینه (با در نظر گرفتن متراژ کل زمین که کمتر از ۵۰۰ مترمربع هست) به درستی بیان شده و اصلا هزینه ای باید پرداخت بشود یا نه؟

    تشکر پیشاپیش

  3. اصغر نجفی 09133102821

    سلام
    منزلی خریداری کرده ام فاقد سند وقول نامه ای هست ، بنای ان بیش از ۴۰ سال قدمت دارد وفاقد مجوز ساخت هست متراژ زمین ۲۷۷ متر هست وحدود ۱۲۵ متر بنای قدیمی وبازسازی شده هست و دارای کنتور گاز و برق هست وتا کنون از اب چاه استفاده می نموده برای دریافت انشعاب آب مراجعه کردم پایان ساخت یا معرفی نامه از شهرداری میخواهند ، به شهرداری مراجعه نمودم کارشناس قدمت بنا را مربوط به قبل سال ۶۶ تشخیص داشت ونیاز به معرفی به ماده ۱۰۰ ندانست . ولی مخواهند اول بابت عوارض خدمات هر متر مربع بنا ۲۰۰ هزار تومان دریافت کنند و علارقم اینکه متراز زمین زیر پانصد متر هست ارزش ۱۰ درصد ملک را تحت عنوان تفکیک از من بگیرند صمن اینکه ملک بنده در بن بست ۶ متری با عمق بنبست ۲۰ متری قرار دارد وهیچ گونه عقب نشینی ندارد و همه پلاکهای اطراف ملک بنده خانه های باقدمت سی و چل ساله هست آیا شهرداری حق دریافت ۱۰ درصد ارزش ملک بنده را با بهانه اینکه این زمین ها متعلق به مسکن وشهر سازی بوده ودر زمان تفکیک حق شهرداری را نداده اکنون بعد از ۴۰ سال حق طلب حق تفکیک دارد که بعضی از این املاک ده ها بار خرید وفروش شده وآیا اساسا به ملک ۲۷۷ متری حق تفکیک تعلق میگیرد ادرس ملک در بابلسر می باشد

  4. م بیرامی

    سلام وقت بخیر
    زمینی مسکونی به مساحت ۱۰۰ متر خریداری کردیم اما مالک حق تفکیک شهرداری رو پراخت نکرده و با شهرداری هم تفاهم نکرده ..ایا میشه گفت کاربری مسکونی نداره ؟یا تفکیک غیر مجاز بوده ؟در ضمن این که مالک به ما نگفته بوده که زمین عقب نشینی داره و تو قولنامه قید کرده طرح های دولتی به عهده خریدار ،اما با توجه به اینکه طرح عقب نشینی قبل معامله بوده میشه ادعای خسارت کرد؟
    درباره عدم تفاهم و پرداخت حق تفکیک هم توی قولنامه چیزی قید نشده ؟
    میشه راهنمایی کنید چطور میتونیم خسارتمون رو دریافت کنیم

  5. طاهره

    سلام خسته نباشید.
    خانه ای توی روستا داریم به اسم برادرهمسرم که کل زمین و خانه ها به بیش از ۲۰۰۰متر میرسد من درکنار خانه آنها خانه ای ۸۰ متری دارم که کل سند به اسم برادر همسرم می باشد
    برا تفکیک سند چه مدارکی لازم است ؟چه کاری باید انجام دهم ؟

دیدگاه ها بسته شده اند