وکالت در دعاوی ابطال ثبت علامت تجاری و الزام اداره مالکیت صنعتی به ثبت علامت

دعاوی تجاری دعاوی مدنی مقالات

وکالت در دعاوی ابطال ثبت علامت تجاری از جمله دعاوی است که نیازمند داشتن حداقل معلومات و اطلاعات در حوزه حقوق مالکیت فکری و مشخصاً حقوق علائم تجاری است.در واقع وکیل، در چنین دعاوی بایستی بر موارد و مستنداتی که براساس آن می توان دعوی ابطال ثبت علامت تجاری ،الزام اداره مالکیت صنعتی به ثبت علامت و نام تجاری و یا بعضاً ابطال جزئی علامت ثبت شده را مطرح نمود؛مسلط باشد در دادنامه های ذیل بر اساس ملاکهایی مانند تمایز یا عدم تمایز دو علامت،ثبت مقدم علامت،ایجاد شبهه برای مصرف کننده عادی،طبقه بندی علائم تجاری،مالکیت یا عدم مالکیت خواهان نسبت به علامت تجاری،احراز ذی نفع بودن خواهان دعوی ثبت یا ابطال علامت یا نام تجاری،حقوق مکتسبه و مقدم صاحب علامت تجاری که در اثر   استفاده صاحب علامت برای وی ایجاد شده و … دادگاههای بدوی و تجدیدنظر به دعاوی علامت تجاری رسیدگی و حسب مورد حکم به ورود یا بطلان دعاوی و خواسته هایی مانند ابطال ثبت علامت تجاری، الزام اداره مالکیت صنعتی به ثبت علامت تجاری و یا ابطال جزئی از علامت تجاری صادر نموده اند.آراء ذیل در کتاب نمونه آراء قضایی دادگاههای حقوقی منتشره توسط پژوهشگاه قوه قضائیه نیز درج گردیده اند:

۱-حقوق مکتسبه صاحب علامت تجاری – شرایط لازم برای حکم به ابطال ثبت علامت تجاری

رای دادگاه بدوی

در خصوص دعوی اقای………….. به وکالت ……………به طرفیت خانم …….مبنی بر ابطال جزئی از علامت تجاری شماره … نسبت به کلمات …….. و دعوی خوانده با وکالت آقای ……به طرفیت خواهان و اداره مالکیت صنعتی، مبنی بر الزام خواندگان به حذف کلمه ترکیبی ……….از علامت ثبت شده خوانده ردیف اول به شماره ثبت … و الزام خوانده ردیف دوم ( اداره مالکیت صنعتی ) به ثبت علامت و نام تجاری ……….در مرکز نقشه ایران که قرار رسیدگی توام ، به لحاظ ارتباط دو دعوی صادر گردیده است. ماحصل دعوی هر یک از خواهان ها به شرح دادخواست تقدیمی، ادعای مالکیت نسبت به کلمات …..است که شرکت ……به لحاظ سابقه ثبت آن طی شماره … علامت را متعلق به خود می داند و در مقابل خانم …….مدعی سابقه استفاده مستمر از کلمات مذکور است که در این راستا اسناد و مدارک مثبته ای تقدیم نموده است. علی هذا دادگاه از توجه به مستندات تقدیمی خواهان ، خانم…….که مصون از ایراد و تعرض خوانده باقی مانده است، نظر به اینکه اسناد ارائه شده مجموعا دلالت بر استفاده مقدم نام برده از کلمات …… به عنوان علامت تجاری، تحت عنوان موسسه …….دارد که در نتیجه دارای حقوق مقدم و مکتسبه ای است و ثبت موخر کلمات به عنوان علامت تجاری ، به نام ……. معارض حقوق مقدم نام برده است و موضوع مشمول بند ز ماده ۳۲ قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری است که به موجب آن ثبت علامت در صورتی که معارض حقوق مقدم دیگری برای همان کالا و یا برای کالا و خدماتی که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی می شود، ممنوع گردیده ، بنابراین با احراز سبق استفاده خانم ……. از علامت متنازع فیه و تشخیص تعارض اقدامات …..با حقوق مقدم و مکتسبه نام برده ، ضمن رد دعوی شبکه ……دعوی خانم …… را وارد و ثابت تشخیص داده ، مستندا به بند الف ماده ۳۰ و بند های الف و ز ماده ۳۲ و ۴۱ از قانون مارالذکر حکم به حذف کلمه ترکیبی …. از علامت ثبت شده شماره … و الزام اداره مالکیت صنعتی به ثبت کلمات …..به نام خانم ……با رعایت تشریفات قانونی، صادر و اعلام می دارد. رای صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر تهران می باشد.

رئیس شعبه ۳ دادگاه عمومی حقوقی تهران – احمدی

رای دادگاه تجدیدنظر

…..با وکالت آقای…..به طرفیت خانم …..با وکالت آقای ……. نسبت به دادنامه شماره ۲۸۵-۱۱/۴/۹۴ شعبه سوم دادگاه عمومی حقوقی تهران، تجدید نظر خواهی کرده است. بر اساس دادنامه موصوف ، در خصوص دعوی اصلی تقدیمی تجدید نظر خواه به خواسته ابطال جزیی علامت تجاری ثبت شده به شماره … نسبت به کلمات ….و دعوی تقابل تجدید نظر خوانده به خواسته الزام تجدید نظر خواه و اداره مالکیت صنعتی به حذف کلمات ترکیبی ….از علامت تجاری ثبت شده به شماره …و الزام اداره مالکیت صنعتی ، به ثبت علامت و نام تجاری ….. در …… اجمالا با این استدلال که اسناد ارائه شده دلالت بر استفاده مقدم تجدید نظر خوانده از کلمات ….به عنوان علامت تجاری دارد و ثبت موخر کلمات مذکور ، به عنوان علامت تجاری از سوی تجدید نظر خواه معارض حقوق مقدم تجدید نظر خوانده می باشد، ضمن رد دعوی اصلی به حذف کلمات ترکیبی …. از علامت شماره … و محکومیت اداره مالکیت صنعتی به ثبت کلمات ….. به نام تجدید نظر خوانده ، با رعایت تشریفات قانونی صادر شده است. اینک با بررسی محتویات و مستندات پرونده و مطالعه لوایح ابرازی طرفین، اولا-علائم مبحوث عنه ، اگر آن گونه که ثبت شده اند، مورد استفاده قرار گیرند. از حیث ظاهر کاملا از هم قابل تمیز هستند و مصرف کننده در انتخاب ارائه کننده خدمات، دچار اشتباه نمی گردد. ثانیا – علامت تجدید نظر خواه در جدول طبقه بندی علائم در طبقه ۳۶ و جهت خدمات املاک و علامت تجدید نظر خوانده در طبقات ۹ و ۴۲ جهت اطلاعات IT و تولید نرم افزار ثبت شده، بنابراین حوزه فعالیت و خدمات طرفین متفاوت از یکدیگر می باشد. ثالثا – کلمات …. در خدمات ابزاری ، همانگونه که در گواهی ثبت علائم قید شده، کلمات عام بوده و قابل استفاده انحصاری از سوی صاحب علامت نمی باشد. بنا به مراتب مذکور، به تجویز ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی، ضمن رد اعتراض تجدید نظر خواه نسبت به قسمتی از دادنامه بدوی متضمن رد دعوی اصلی اعتراض آن، موسسه را نسبت به بخش دیگر دادنامه تجدید نظر خواسته، متضمن پذیرش دعوی تقابل تجدیدنظرخوانده و صدور حکم به حذف کلمات ترکیبی….. از علامت شماره …و محکومیت اداره مالکیت صنعتی به ثبت کلمات …. به نام تجدید نظر خوانده را، وارد دانسته، با نقض این بخش از دادنامه معترض عنه، حکم به بطلان دعوی تقابل صادر و اعلام می شود. این رای قطعی است.

رئیس شعبه ۱۲دادگاه تجدید نظر استان تهران- مستشار دادگاه دوبحری – نورزاد

۲-ذینفع محسوب نشدن وارد کننده یا توزیع کننده کالای شرکت خارجی به جهت عدم مالکیت بر علامت تجاری

رای دادگاه بدوی

در خصوص دعوی آقای ………………………….. به وکالت از آقایان……………………… به طرفیت آقای …………………………………..با وکالت خانم……………………………… مبنی بر ابطال علامت ثبتی به شماره … تحت عنوان ……………………………… و الزام خوانده به پرداخت هزینه دادرسی و حق الوکاله و دیگر خسارات وارده از طرف خوانده در طی دادرسی دادگاه از توجه به محتویات پرونده و مفاد دادخواست و مدافعات وکیل خوانده به شرح لایحه پیوست نظر به اینکه علامت تجاری مذکور متعلق به شرکت آمریکایی می باشد و خواهان حسب ادعا از سال ۱۳۸۶ اقدام به واردات قطعات رایانه با برند مذکور نموده و به همین اعتبار درخواست ابطال علامت ثبت شده خوانده را نموده است اما دادگاه به لحاظ عدم مالکیت خواهان نسبت به علامت تجاری متنازع فیه و اینکه واردات کالا یا نمایندگی توزیع کالا به فرض صحت ایجاد حق طرح دعوی ابطال علامت به لحاظ تعلق آن به شرکت آمریکایی نمی نماید و مفهوم بند ۵ ماده ۳۲ قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علایم تجاری هم دلالت بر حق  دعوی از ناحیه مالک علامت دارد ، بنابراین دعوی مطروحه به لحاظ ذی نفع نبودن خواهان و عدم احراز سمت وی در طرح دعوی غیر وارد تشخیص و مستندا به بند ۱۰ ماده ۸۴ و ۸۹ از قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد آن صادر و اعلام می گردد. قرار صادره ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر در محاکم تجدید نظر تهران می باشد.

رئیس شعبه ۳ دادگاه عمومی حقوقی تهران – احمدی

رای دادگاه تجدیدنظر

آقایان……………………………………………….با وکالت آقای ……………………………………………………….نسبت به دادنامه شماره ۳۲۹-۲۵/۴/۹۱ شعبه سوم دادگاه عمومی حقوقی تهران تجدید نظر خواهی کرده اند بر اساس دادنامه موصوف درباره ی دعوی تجدید نظر خواهان ها به خواسته ابطال علامت ثبتی به شماره ۱۷۵۰۷۳-۲۲/۱۰/۸۹ تحت عنوان …………………..و مطالبه خسارات دادرسی اجمالا با این استدلال که عملامت تجاری مذکور متعلق به شرکت آمریکایی می باشد و تجدید نظر خواه حسب ادعا از سال ۱۳۸۶ اقدام به واردات قطعات رایانه با برند مذکور نموده و به همین اعتبار درخواست ابطال علامت ثبت شده خوانده را نموده است و چون نامبردگان مالکیتی نسبت به علامت مذکور نداشته و واردات کالا یا نمایندگی توزیع کالا به فرض صحت ، حق طرح دعوی ابطال علامت به لحاظ تعلق آن به شرکت آمریکایی ایجاد نمی نماید و مفهوم بند ه ماده ۳۲ قانون ثبت اختراعات و طرح های صنعتی و علایم تجاری دارد، نامبردگان را ذی نفع در طرح دعوی تشخیص نداده و مستندا به بند ۱۰ ماده ۸۴ و ۸۹ قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی صادر گردیده است.

دادگاه با برسی محتویات و مستندات پرونده و مطالعه لوایح ابرازی از ناحیه طرفین نظر به اینکه مقصود از ذی نفع در ماده ۴۱ قانون ثبت اختراعات و طرح های صنعتی و علایم تجاری ، کسی است که برابر با مقررات قانونی ، علامت تجاری به نام وی به ثبت رسیده است با قائم مقام قانونی مالک می باشد یا اینکه حق استفاده انحصاری از علامت تجاری را دارد ، نظر به اینکه واردات کالا با یک علامت تجاری خاص ، ملازمه با مالکیت وارد کننده نسبت به علامت مذکور ندارد و چنین شخص ذی نفع برای طرح دعوی ابطال علامت تجاری شناخته نمی شود. نظر به اینکه از ناحیه تجدید نظر خواهان ها دلیلی که نشان دهد مالک علامت تجاری مورد ترافع می باشند یا اینکه حق استفاده از علامت مذکور را دارند ارایه نگردیده است از این رو تجدید نظر خواهی غیر وارد تشخیص داده می شود ، مستندا به ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه تجدید نظر خواسته تایید می گردد. این رای قطعی است.

رئیس شعبه ۱۲ دادگاه تجدید نظر استان تهران – مستشار دادگاه دوبحری – نورزاد

نویسنده : مسعود فریدنی وکیل پایه یک دادگستریhttp://fereydani-vakil.ir/?p=541&preview=true

 

ارسال پاسخ

*