دعاوی علائم تجاری

دعاوی تجاری مقالات

تشخیص موضوع در دعاوی  علائم تجاری و انطباق آن با حکم ،از ظرایف و پیچیدگی های خاصی در این دسته از دعاوی  برخوردار است.در واقع مطابق قانون ثبت اختراعات ،طرحهای صنعتی و علائم تجاری ،وصف علامتهای تجاری که از نظر این قانون قابل ثبت نیست ذکر گردیده است.در این میان تشابه دو علامت تجاری از مواردی است که ممکن است بواسطه آنکه در مورد کالا ها و خدمات مشابه یا غیر مشابه باشد، احکام متفاوتی در مورد آن صادر شود.بدین توضیح که چنانچه همان علامت یا شبیه آن از حیث شباهت در ترجمه علامت یا شباهت با عین علامت، برای کالاها و یا خدمات مشابه توسط شرکت یا مجموعه دیگری ثبت شده باشد این ویژگی باعث می گردد که اداره مالکیت صنعتی از ثبت علامت مورد تقاضا خودداری نماید و بر همین اساس اگر علامت مذکور که معارض با ثبت اولیه علامت توسط دارنده اصلی است به هر علتی در اداره مالکیت صنعتی ثبت شود و یا عملاً و بدون ثبت مورد استعمال شرکت دیگری قرار بگیرد؛ این اقدام دارای ضمانت اجرای حقوقی و با جمع شرایطی عواقب کیفری است.اما در مورد علامتهای تجاری که عین یا مشابه آنها برای خدمات یا کالاهای غیر مشابه ثبت شده اند، به لحاظ همین وصف غیر مشابه بودن کالا یا خدمت؛ نیاز به شرط دیگری است تا علامت قابل ثبت نباشد و یا  در صورت ثبت به درخواست ذینفع ،اظهار نامه ثبت علامت ابطال گردد.

شرط مذکور عبارت است از اینکه از دید عرف و فی الواقع از نگاه مصرف کنندگان ، بین استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته باشد و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد .

احراز این موارد از موضوعاتی است که اظهارنظر قضایی در مورد آنها بسیار مشکل است. و در عین حال اشتباه قاضی و کارشناسی که مأمور به اجرای قرار کارشناسی ؛ با محوریت بررسی این شروط و اوصاف شده است؛ لطمات جبران ناپذیری به اعتبار کسبی،صنفی و در پی آن وضعیت مالی و فروش شرکت ذی نفع وارد می نماید.ذیلاً دادنامه های بدوی و تجدیدنظر صادره در پرونده ای با موضوع نوشتار حاضر درج می گردد:

رای دادگاه بدوی

در خصوص دعوی خانم …به وکالت از شرکت …به طرفیت….مبنی بر ابطال ثبت علامت تجاری …  به شماره ثبت دادگاه از عطف توجه به لایحه ی دفاعیه وکیل خوانده اول و گزارش ثبتی خوانده دوم نظر به اینکه محصولات خوانده که با علامت … توزیع می گردد آبمیوه و شربت در طبقه ۳۲ از طبقه بندی بین المللی کالا است که متفاوت از موضوع فعالیت خواهان ( توزیع و بسته بندی و خرید و فروش و صادرات تیوپ و لاستیک ، برنج ، روغن و پودر نارگیل ) است که با این اوصاف وقوع اشتباه و گمراهی مصرف کنندگان و تضییع حقوق خواهان غیر قابل تصور است و از طرفی علامت متنازع فیه جزو علایم مشهوره نمی باشد تا مشمول بند های « هـ»و  «واو» و ماده ۳۲ قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علایم تجاری باشد بنابراین ثبت موخر علامت متنازع فیه به نام خوانده ، تزاحمی با حقوق خواهان ندارد ، لذا دعوی مطروحه بنا به جهات مذکور غیر وارد تشخیص و مستندا به ماده ۱۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی حکم به رد آن صادر و اعلام می گردد. رای صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر تهران می باشد.

رئیس شعبه ۳ دادگاه عمومی حقوقی تهران – احمدی

رای دادگاه تجدیدنظر

شرکت …………….. با وکالت خانم ……………………….نسبت به دادنامه شماره ۱۳۴-۳۱/۲/۹۱ شعبه سوم دادگاه عمومی حقوقی تهران تجدید نظر خواهی کرده است بر اساس دادنامه موصوف دعوی شرکت تجدید نظر خواه به خواسته ابطال ثبت علامت تجاری … به شماره .. غیر ثابت تشخیص گردیده حکم به رد آن صادر شده است ، اینک با بررسی محتویات و مستندات پرونده و مطالعه لوایح ابرازی وکلای طرفین نظر به اینکه : اولا : در این مرحله ایراد موجهی که با یکی از جهات تجدید نظر خواهی منطبق بوده و موثر در نقض و بی اعتباری دادنامه معترض عنه گردد از سوی وکیل تجدید نظر خواه اقامه نشده است. ثانیا : هر چند علامت تجاری مبحوث عنه عین علامت تجاری سابق الثبت تجدید نظر خواه می باشد لیکن با توجه به تفاوت محصولات تولیدی و طبقات کالاها و اینکه علامت مورد اختلاف به نام تجدید نظر خواه معروف و مشهور نمی باشد مصرف کنندگان قادر به تمیز محصولات طرفین می باشد و دچار اشتباه نمی گردند. بنابراین علامت متنازع فیه از مصادیق ماده ۳۲ قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علایم تجاری نبوده و در نتیجه قابل حمایت می باشد و با توجه به اینکه رای دادگاه بدوی موافق مقررات قانونی و با رعایت اصول دادرسی صادر شده از این رو به استناد ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد اعتراض دادنامه تجدید نظر خواسته تایید و استوار می گردد. این رای قطعی است.

رئیس شعبه ۱۲ دادگاه تجدید نظر استان تهران- مستشار دادگاه دوبحری-نورزاد

به نقل از کتاب آراء تجدیدنظر  استان تهران(حقوقی) سال ۱۳۹۲تدوین پژوهشگاه قوه قضائیه

ارسال پاسخ

*