تعدی و تفریط مستأجر و تخلیه ملک دارای سرقفلی

دعاوی مدنی دعاوی ملکی

املاک تجاری که حق سرقفلی آن متعلق به غیر است دارای ارزش پایینی هستند چون سابقه نسبتاً طولانی مستأجر اولیه و یا ایادی بعدی وی که دارای حق سرقلی می باشند موجب می گردد که عمده ارزش ملک از آن مالک سرقفلی باشد.

همین موضوع باعث ترغیب مالک به پیدا نمودن مفرّی برای رهایی از حقوق قانونی صاحب سرقفلی است.تعدی و تفریط در مورد اجاره توسط مستأجر،می تواند مستند و دلیل قانع کننده برای تخلیه مورد اجاره باشد.

راجع به اینکه ذینفع در دعوای تخلیه عین مستأجره  کیست و با چه شرایطی چنین دادخواستی به نتیجه می رسد، رأی مرتبطی صادر شده است که ذیلاً درج می گردد:

در صورتی که حق تخلیه عین مستاُجره، به دلیل تعدی وتفریط در زمان مالک سابق ملک ایجادشده باشد، این حق به منتقل الیه منتقل نمی شود.

دادنامه :۹۲۰۹۹۷۰۲۲۰۳۰۰۳۱۶ مورخ:۱۳۹۲/۳/۲۰
شعبه ۱۹ دادگاه عمومی حقوقی تهران

در خصوص دادخواست خواهان به طرفیت خوانده به خواسته تخلیه به لحاظ تعدی وتفریط ومطالبه هزینه دادرسی نظر به مفاد صورت مجلس اجرای قرار تحقیق معاینه محل نظر به اینکه موارد ادعایی خواهان مربوط به زمان مالکیت مالک سابق بوده که ادعایی علیه مستاُجر اقامه ننموده وسپری شدن زمان طولانی واُخذ اجاره بها وعدم اعتراض به نظر دادگاه محمول بر اجازه ضمنی به چنین وضعیتی بوده ومضافاً آنکه انجام تغییرات نسبت به زمان اجاره نیز احراز نگردیده، لذا دادگاه دعوای خواهان را وارد ندانسته ومستنداً به ماده بند ۸ ماده ۱۴ قانون روابط موجر ومستاُجر حکم به بطلان دعوی خواهان را صادر واعلام می نماید. راُی صادره حضوری وظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم محترم تجدید نظر استان تهران می باشد.

راُی شعبه ۳ تجدیدنظر استان تهران
موضوع تجدید نظر خواهی خانم ز.و …. ش، با وکالت آقایان ر .م و م.الف به طرفیت آقای م. ن نسبت به دادنامه شماره ۹۱۰۱۰۹۶ مورخه ۹۱/۱۰/۲۵ صادره از پرونده کلاسه ۹۱۰۹۰۰۵۱۱ شعبه ۱۹ محاکم عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم به بطلان دعوی تجدیدنظر خواهان ها به خواسته تخلیه مورد اجاره به علت تعدی وتفریط صادر شده است با توجه به مندرجات صورت مجلس معاینه وتحقیق محلی عضو مجری قرار واظهارات وکیل تجدیدنظر خواهان هامبنی بر اینکه راه پله قبل از مالکیت موکلین وجود نداشته است تجدیدنظر خواهی انطباقی با جهات درخواست تجدیدنظر مندرج در ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی ندارد ودادنامه یاد شده با محتویات پرونده ورعایت مقررات واصول وقواعد دادرسی وموازین قانونی صادر شده ودر این مرحله از رسیدگی دلیل جدیدی که مستلزم نقض دادنامه مذکور باشد اقامه نشده، لذا با رد اعتراض دادنامه تجدیدنظر خواسته را طبق ماده ۳۵۸ قانون مرقوم نتیجتاً تایید می نماید. رآی صادره قطعی است.

مطلب مرتبط درباره سرقفلی را در این لینک ملاحظه نمایید.

ارسال پاسخ

*