شرط طرح دعوای تسلیم مبیع :عدم تحویل اولیه آن می باشد.

دعاوی مدنی دعاوی ملکی

با تحویل مبیع به مشتری ، تسلیم مورد معامله واقع شده و در صورتی که پس از تسلیم ، مبیع قرار گیرد. دعوای تسلیم مبیع قابل استماع نیست.

دادنامه: ۹۲۰۹۹۷۰۲۲۱۳۰۰۷۳۸ مورخ: ۱۳۹۲/۵/۳۰

Image result for Key Delivery

راُی دادگاه

در خصوص دعوا آقایان الف.ر و م.م به وکالت از آقای الف.ج به خواسته الزام خوانده ردیف اول به تحویل مبیع و الزام خوانده ردیف دوم به استرداد مبایعه نامه شماره ۲۵۳۲۸ و خسارات دادرسی، در خصوص خواسته اول ، با توجه به اینکه حسب رسید ارائه شده از ناحیه وکلای خواهان و اظهارات ایشان در جلسه دادرسی مورخ ۹۱/۸/۱۰ ، مبنی بر اینکه ملک تحویل موکل ایشان شده است، لیکن بعداً قفل آن توسط خوانده ردیف اول تعویض شده است و از ورود موکل وی به ملک ممانعت نموده است، فلذا تحویل ملک که از جمله تعهدات قراردادی وآثار بیع مندرج در ماده ۳۶۲ قانون مدنی است، واقع شده است و وقتی عملی انجام شد و تمام شد بار دیگر نمی توان آن را درخواست نمود و در تحویل مبیع نیز فروشنده مکلف است یک بار مبیع را تحویل نماید که این موضوع با توجه به دلیل – ضمیمه در خواست است – واقع شده است. فلذا در این قسمت حکم بربطلان دعوای خواهان صادر واعلام می نماید. در خصوص قسمت دوم نیز با توجه به اظهارات وکلای خواهان که از ابتدای انجام معامله ، خوانده ردیف دوم از تحویل بیع نامه به موکل خودداری نموده است و خوانده ردیف دوم نیز با حضور در دادگاه ، بیان داشته که با توجه به قولنامه ای بودن خرید و فروش املاک تا تسویه حساب کامل ، نمی تواند قولنامه را تحویل نماید، فلذا تاکنون تحویلی جهت بیع نامه از سوی خوانده به خواهان صورت نگرفته است. کلمه استرداد در معنای داده را《 وا پس خواستن، طلب باز پس چیزی کردن ( لغت نامه دهخدا)》به کار رفته است که این معنای لغوی در اصطلاح حقوقی وعرفی نیز بر همین معنا استفاده شده است. فلذا با توجه اینکه استرداد زمانی معنا می دهد که خواهان بیع نامه را به خوانده ردیف دوم داده باشد و حال تقاضای باز پس گیری آن را داشته باشد، در حالی که حسب مندرجات پرونده، تاکنون بیع نامه تحویل خواهان نشده است تا باز پس گیری آن را مطالبه نماید، فلذا دعوای حاضر را نیز به کیفیت مطروحه قابل استماع ندانسته ، مستنداً به ماده ۲قانون آیین دادرسی مدنی ، قرار رد دعوا صادر و اعلام می نماید . راُی صادره حضوری و ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشد.

معاون قضایی دادرس شعبه ۳ دادگاه ملارد

راُی دادگاه

تجدیدنظر خواهی آقای الف.ج با وکالت آقایان الف.ر و م.م به طرفیت آقایان م.الف و ب.ح نسبت به دادنامه شماره ۶۵۱- ۹۱/۹/۲۸ از شعبه ۳ دادگاه عمومی حقوقی ملارد می باشد. به موجب دادنامه موصوف، در خصوص خواسته اول تجدیدنظرخواه مبنی بر تحویل مبیع ، حکم به رد دعوا ودر خصوص استرداد مبایعه نامه، قرار رد دعوی صادر شده است.این دادگاه محتویات پرونده را مورد مطالعه و به لوایح وکلا نیز توجه نمود، لیکن دادنامه اصداری شایسته تاُیید می داند ؛ اولاً – زیرا برابر بند ۱ از ماده ۳۶۲ قانون مدنی به مجرد وقوع بیع ، مشتری مالک مبیع وبایع ملک ثمن می شود و به صراحت بند ۳ از ماده یادشده، عقد بیع ، بایع را به تسلیم مبیع ملزم می نماید که در مانحن فیه ، مبیع یک بار تسلیم گردیده است؛ از این رو به استناد ماده ۳۵۸ قانون دادرسی مدنی ، ضمن رد اعتراض دادنامه تجدیدنظر خواسته در این قسمت تاُیید می گردد ونسبت به خواسته دیگر تجدیدنظرخواه ، مبنی بر استردادمبایعه نامه نیز موجه و وارد به نظر می رسد، زیرا الفاظ عقود ، محمول بر معانی عرفیه می باشد واستدلال محکمه بدوی منطبق با قانون نمی باشد، زیرا مشاورین املاک وظیفه ندارد که مبایعه نامه را نزد خود نگه داشته و به مراجع قضایی تحویل دهند. پس از امضاء مبایعه نامه از سوی طرفین و مهمور نمودن آن از سوی دفتر مشاور املاک ، بایستی نسخه ای نزد فروشنده و خریدار ودیگر در دفتر مشاور املاک باشد؛ لذا دادنامه معترض عنه به استناد ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی مدنی در این قسمت نیز نقض و پرونده جهت صدور حکم متقضی یا فصل خصومت به محکم نخستین ارسال می گردد. این راُی قطعی است.

رئیس شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار

نمونه دادنامه درباره تنظیم سند را در این لینک ملاحظه نمایید.

ارسال پاسخ

*