قیمت دیه سال ۹۷ چقدر است؟

دعاوی کیفری

قیمت دیه سال ۹۷ اعلام شد.قیمت دیه سال ۹۷ در ماه های غیر حرام به میزان ۲۳۱/۰۰۰/۰۰۰ تومان اعلام شد. بنابراین قیمت دیه سال ۹۷ برای ماه های حرام، مبلغ ۳۰۸/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان است.

گفتنی است ریاست قوه قضاییه در بخشنامه ای به واحدهای قضایی و دادسراهای کشور نوشته است:

قیمت دیه سال 97

در اجرای ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و با توجه به بررسی های بعمل آمده قیمت دیه کامله در ماه های غیرحرام از ابتدای سال ۱۳۹۷ مبلغ دو میلیارد و سیصد و ده میلیون ریال تعیین می گردد.

ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ مقرر داشته است: موارد دیه کامل‌‌ همان است که در مقررات شرع تعیین شده است و میزان آن در ابتدای هر سال توسط رئیس قوه قضائیه به تفصیل بر اساس نظر مقام رهبری تعیین و اعلام می‌شود.

همچنین ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی بیان داشته است: هرگاه رفتار مرتکب و فوت مجنیٌ علیه هر دو در ماههای حرام «محرم، رجب، ذی القعده وذی الحجه» یا در محدوده حرم مکه، واقع شود خواه جنایت عمدی خواه غیرعمدی باشد، علاوه بر دیه نفس، یک سوم دیه نیز افزوده می‌گردد. سایر مکان‌ها و زمانهای مقدس و متبرک مشمول حکم تغلیظ دیه نیست.

تبصره ـ معیار شروع و پایان ماههای حرام، مغرب شرعی است مانند ماه رجب که از مغرب شرعی آخرین روز ماه جمادی الثانی، شروع و با مغرب شرعی آخرین روز ماه رجب به پایان می‌رسد.

در ارتباط با بخشنامه بالا ،شایان ذکر است که مبالغ اعلامی بر اساس دیه کامل فرد می باشد و بدیهی است دیه زن و دیه فرد خنثی از مقادیر بالا کمتر است.در این باره ماده ۵۵۰قانون مجازات اسلامی تصریح داشته است:دیه قتل زن، نصف دیه مرد است. و نیز ماده ۵۵۱ همان قانون مقرر داشته است: دیه خنثای ملحق به مرد، دیه مرد و دیه خنثای ملحق به زن، دیه زن و دیه خنثای مشکل، نصف دیه مرد به علاوه نصف دیه زن است.

ارسال پاسخ

*